graafitmies2 21.6.2018

Mediamittauksen uudet vaat(t)eet

Viime aikoina olen päivittänyt ensisijaisesti fiam.fi -sivustoa, mutta tässä muutamia huomioita mitä vuoden aikana on tapahtunut ympäri maailman mittauskentässä.

Yleisesti yleisömittauksissa on kehitetty edelleen offline- ja onlinekanavien integraatioita. Työ on haastavaa monin tavoin ja useimmissa Euroopan maissa ollaan ”almost there”. Samaan aikaan pohditaan paljon mikä on yleisesti yleisömttausten rooli. Pidimme Media Audit Finlandin Kaija Sinkon ja Finnpanelin Lena Brunin kanssa puheenvuoron European Media Research Organisationin vuosikonferenssissa valuuttamittausten tulevaisuudesta. Alla olevaan kuvaan tiivistin näkökulmia miten mediamittaukset todennäköisesti kehittyvät:

 

emrokuva

Perinteisesti yleisötutkimukset ovat tuottaneet tavoittavuuteen ja engagementiin liittyviä mittareita, osa myös kampanjatasolla. Tarpeet kuitenkin yhä enemmän liittyvät markkinointiviestinnän vaikuttavuuteen, joka mittausasetelmana on erittäin haastava. Datan tai mittausmenetelmän tulisi kattaa tai huomioida erilaisia mainonnan tavoitteita, kohderyhmiä ja toimialojen kirjoa.

Kokonaan uusi kasvava osa-alue on raakadatan hyödyntäminen laajemmin, kuinka sillä validoidaan omia datasettejä tai rikastetaan omaa dataa. Yhä suurempi tarve on reaaliaikaisesti ennustaa tai profiloidan onlineyleisöjä, joka voisi myös olla yleisömittausten rooli tulevaisuudessa.

Kaiken kaikkiaan toimialatason ratkaisuja datayhteistyöhön on vielä vähän, mutta keskustelut näistä lisääntyvät koko ajan. GDPR- ja ePrivacy-asetusten voimaantulon myötä tiedonkeruu  vaatii kuluttajilta aktiivista hyväksyntää ja todennäköisesti cookiepohjaisen tiedon rooli vähenee.

Ennnustan että seuraavan vuoden aikana nähdään monia uusia mielenkiintoisia avauksia ympäri maailman medioiden välisessä datayhteistyössä, toivottavasti myös Suomessa.

Hyvää kesää,

Tomi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *