shutterstock_281485010 8.11.2016

Mediakokemus 2020-luvulla?

Mediaympäristöt muuttuvat voimakkaasti uuden teknologian myötä. Samalla sosiaalisen median ulottuvuus antaa dialogille uusia mahdollisuuksia. Median kehityksen keskiössä onkin uudenlainen tarinankerronta, jossa asiakaskokemus muodostuu perinteisiä keinoja monipuolisemmin.

Yle järjesti tänään tilaisuuden AR:n, VR:n ja MR:n ympärillä. Keskeinen teema oli myös kertoa Ylen Beta-työskentelystä, jonka tavoitteena on vuonna 2020 lanseerata seuraavan sukupolven mediakokemus. Keskeistä yleläisten mukaan on testata mitä eri teknologiat voivat tuoda tarinankerrontaan.

Beta tulee kokeilemaan asioita, jotka nyt tuntuvat relevanteilta, vaikkakaan kaikkea ei ole vielä edes olemassa. Seuraavan sukupolven mediakokemus tulee muodostumaan medgatrendeistä, muista nousevista trendeistä sekä teknologioista, jotka eivät vielä edes ole käytössä.

Kokeilujen pohjalta vuonna 2018 Ylen on tarkoitus tuottaa näkemys siitä, mitkä ovat ne megatrendit, tarinankerronnan muodot ja teknologiat, joiden pohjalle uusi mediakokemus rakentuu.

Tilaisuudessa esiteltiin muutamia mielenkiintoisia mediacaseja, joissa Yle on jo hyödyntänyt uusia teknologioita:

Lapinlahden vanha sairaala 3d-mallinnettiin ja 360-videokuvattiin, jonka pohjalta sairaalarakennus voitiin mallintaa pelialustan päälle. Radioteatteri rakensi sairalaan eri tiloihin pienoiskuunnelmia, jotka liittyivät sairaalan historian eri vaiheisiin. Näin kuunnelmat herätettiin eloon vanhan rakennuksen avulla.

Toisena esimerkkinä oli BUU-klubbenin perinteinen joulukalenteri, johon on lisätty AR-ulottuvuus niin, että paperisen joulukalenterin luukuista aukeaakin myös 360-videota hyödyntäen näkymä joulukalenterin henkilöihin ja tapahtumiin.

Yksi hyvä esimerkki viime viikoilta uudenlaisesta tarinankerronnasta, jonka itse huomasin, on Helsingin Sanomien artikkeli asuntojen hintojen kehityksestä, jossa artikkelin pystyi paperilehdestä lukemaan ”normaalisti”, mutta digiversioissa osan tekstistä pystyi räätälöimään omaan postinumeroonsa sopivaksi. Mediasisältöön saatiin näin ”hyperpaikallisuutta”, joka on yksi kiinnostavia mediatrendejä.

Kaupallisessa mielessä tällainen uudenlanen sisältö rakentaa lisäarvoa median kuluttajan ja median välille ja saa ehkä kuluttajan myös haluamaan maksaa sisällöstä. Haaste luonnollisesti on, että miten sisällöt saadaan tuotettua ja jaeltua niin kustannustehokkaasti, että ne ovat kannattavia kaupallisesti. Ratkaisujen pitäisi myös olla niin suuren joukon käytettävissä, että ne alkavat kiinnostaa myös markkinoijia pohtimaan miten voivat olla mukana sisällöissä.

Lumisin terveisin,

Tomi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *